tisdag 20 januari 2009

Ordröra

Just nu försöker jag läsa sju böcker parallellt med varandra. Det går ganska bra att hålla isär dem. Med största sannolikhet för att ingen av dem är av skönlitterär art. Det finns ingenting som säger att jag måste läsa alla just nu, det är självvalt.
I en av böckerna läser jag:

"Ett psykiskt kristillstånd kan man sägas befinna sig i då man råkat in i en sådan livssituation att ens tidigare erfarenheter och inlärda reaktionssätt inte är tillräckliga för att man skall förstå och psykiskt bemästra den aktuella situationen." (Johan Cullberg- "Kris och utveckling")

Tycka vad man vill om författaren och boken, men just den meningen är... Mycket troligt en bakomliggande förklaring till varför jag plöjer sju böcker under ett par dagar. Och till att i de stunder som ögonen inte orkar så lyssnar jag på musik. Jag intar på alla sätt andras ord så att mina egna inte får plats. Det inre rummet har någon gräns för hur många ord som kan bearbetas samtidigt.

Jag kan inte lyssna på så mycket gammal musik just nu, men ett par gamla favoriter har en del nya ord. Imorgon släpps dessutom Lalehs nya album. Det kommer dimpa ner i min brevlåda och jag är nyfiken. Jag hoppas den går att relatera till på fler ställen än till "Snö", som just nu är en av de olyssningsbara låtarna. Eller... det skulle gå om jag inte spjärnade emot så helvetiskt för att gråta. För min egen nakenhet, den inför mig själv. Jaja.. bla bla.

Dagens ord: Skuld.

Dagens låt: "Damaged ones" med Anna Ternheim. (Tack Fabulous för påminnelsen).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sju böcker samtidigt verkar lite mastigt... jag vet inte om jag skulle ha valt Cullberg som någon av de sju. Måste medge att jag är lite nyfiken på varför man plockar upp "kris och utveckling" en dag och börjar läsa. Själv har jag bara haft den som kurslitteratur
Återigen en eloge till din musiksmak, den är ju som min, så jag gillar den!

Fabulous sa...

Varsågod! :)

Sliten Kommentar sa...

Mollya: Jag har haft den som kurslitteratur tidigare. Nu använder jag den ihop med ett par andra böcker för att försöka finna en tappad tråd...
Vad kul att dagens låt uppskattas :)

Fabulous: :)