söndag 23 november 2008

Det där med frihet

Jag är någon som tänker mycket på frihet. Pratar om den, skriver om den, målar känslan av den, grubblar i evigheter om dess varande eller avsaknaden av den. Kanske är det dags att här skriva lite om min definition av friheten, eller i alla fall en del av en definition. Jag har flera, beroende av vilken vinkel jag synar den ur.

Den frihet jag oftast nämner här, den som brukar spela i mitt bröst är den som jag har mest intim kontakt med, den jag strider mest för. Den är svår att uppnå för den påverkas i så stor grad av andra. Den känner jag lättast då jag inte är på en så mörk plats. Jag känner den då jag i stor utsträckning orkar vara mig själv och faktiskt inte bryr mig om att andra ser mig som annorlunda, hemlighetsfull, filosofisk och svår. Det är inte alltid jag orkar med blaha- människornas nyfikna blickar och påträngande frågor. De stunderna känner jag mig som mest ofri. Jag känner mig kvävd och bunden. Bunden till att leka normaliseringsleken med människorna i lala- land. Jag hatar det. Verkligen.

Ofta räcker det att det finns en enda människa som ser mig, som hör det som aldrig sägs, för att bara ögonen kan berätta det. Eller så hör hon vad som menas för att även hon inser vikten av ordens nyanser. En enda person som faktiskt på riktigt även förstår innebörden då man talar om att låta människor vara sig själva, oavsett vad som finns bakom den välpolerade fasaden.

Jag tänker tillbaka på tider då ingen hörde eller såg. Vad känslan av ofrihet gjorde med mig, vilken resa jag gav mig ut på. Jag förundras över makten vissa människor tar sig rätten att kuva andra människor med, som ett slags vapen för att slippa förstå det som går över deras begränsade förstånd. Som att sätta munkavel på den enda som hade svaret på gåtan.

Priset för friheten var högt. Än betalar jag för att få ha kvar den. Var dag. Jag misstänker att jag kommer behöva betala för den varje dag tills den dagen jag dör, men om priset är högt så är det ingenting mot vad belöningen är. Jag vet att friheten strålar ur mina ögon, att den är en del av det som skänker dem sin intensitet.

Att kämpa för friheten är en stor del av min drivkraft. Det är grunden till mitt karriärval. Jag lovar mig själv att jobba stenhårt för att de vackra/ trasiga/ utsatta/ filosoferande/ tänkande själar som kommer i min närhet ska bli lyssnade till och respekterade. Inte normaliserade.

Friheten i mig är min själs syre. Jag skyddar den med min integritet. Jag är inte svårare än så.

Dagens låt: Mareld med Lars Winnerbäck

Dagens ord: Glöd

Inga kommentarer: