måndag 1 juni 2009

Fåglar

Trängtande flickor med smärtande konstnärssjälar ägnar sig åt poesi. Det har jag lärt mig av att se Fucking Åmål.

Ingrid Sjöstrand har skrivit;

Jag är en maskros

Jag är en maskros
råkar jag bli avsparkad
kryper jag ner ett tag
gråter
samlar mej
och skjuter upp en ny sol
skickar hundra fallskärmar
med mej uti ett fröskal
till dej
Slösa inte säjer du
Slösa?
Jag vet ju
att nånstans
- i min hjärnlösa envisa rot?
har jag hundra nya fallskärmar
och hundra
och hundra igen
att för ro skull blåsa
över dej.

Nu spred jag ju nästan en lite positiv stämning här på bloggen, något som kanske förvirrar den som läst de senare inläggen. Jag ber om ursäkt för det och gör "Stackars" med Lars Winnerbäck till dagens låt för att ge tillbaka den stumma, svarta känslan.

Dagens ord: Temperament.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken väldigt trevlig dikt. Håller med om att den lättar upp men gillar variationer. Tack för den!
Kram